Mittwoch, 5. November 2014

Schokotorte

Diese Schokotorte ist die mit Abstand beste Schokotorte, die ich jemals gegessen habe.
Und auch His Cakeness liebt sie sehr, weshalb er sie sich meistens zum Geburtstag wünscht. Die Torte ist herrlich schokoladig und nicht zu süß und man kann tatsächlich zwei Stücke davon essen, ohne danach einen Schoko- oder Zuckerschock zu haben.

This chocolate cake is by far the best chocolate cake I have ever eaten. And His Cakeness loves it, too. That's why he nearly always asks me to make him one for his birthday. The cake is marvelously chocolaty and not too sweet. You can eat two slices and don't end uo with a chocolate- and sugar shock.


Das Rezept stammt von Yves Thuriès, einem berühmten französischen Chocolatier, der mir das Rezept in einer schwachen Stunde verraten hat. Das ist natürlich Quatsch! Er hat es Sarah Wiener während ihrer kulinarischen Reise durch Frankreich nachbacken lassen und ich habe mich auch daran gewagt als ich die Sendung auf Arte gesehen hatte. Das müsste 2009 gewesen sein, und seitdem werde ich immer wieder gebeten diese Torte zu backen.

The recipe is from Yves Thuriès, a famous french chocolatier, who revealed it to me in a weak hour. Of course that is rubbish! He made sarah Wiener bake it on her culinary trip through France and I had to make it when I saw that on Arte. This must have been in 2009, and since then I am always asked to make that cake again.


Grundsätzlich halte ich mich auch an das Rezept. Ich lasse nur die Schokosauce und die Erdbeeren weg. Und ich tränke die Böden nicht mit Sirup. Aber sonst mach ich alles so wie  angegeben. Und sie ist jedesmal perfekt. Weil ich ein bißchen faul bin, findet ihr das deutsche Rezept hier. Die englische Version (meine Variante) folgt unten.

Generally I cling to the recipe. I just don't use the chocolate sauce and the strawberries. And I don't soak the layers with sirup. But I follow all the other instructions. And it works perfect every time. Because I am a little bit lazy, you can find the german recipe here.
The english version (my style) is below.


Chocolate shortcrust:
75 g flour
8 g cocoa
70 g cold butter, diced
35 g almonds, grounded
35 g confectioners sugar
 
Chocolate sponge
5 eggs
125 g sugar
50 g flour
50 g potato or corn starch
25 g cocoa

Vanilla-chocolate-mousse
150 ml milk
100 ml heavy cream
1 Bourbon vanilla bean
3 egg yolks
50 g sugar
350 g dark couverture
450 g whipped cream

Cocoa jelly
150 ml water
180 g sugar
60 g cocoa
120 ml heavy cream
3 sheets gelatin, soaked and squeezed

Chocolate shortcrust:
Make a dough from all ingredients in the food processor. Roll into a disc with 24 centimeters in diameter and bake in the preheated oven at 160 °C about 18 minutes.
Chocolate sponge:
Beat the eggs and sugar until light and white, then fold in the sifted flour, baking powder and cocoa. Bake at 170 °C  for about 30-35 minutes, let the sponge cool completely and cut it into two layers.
Vanilla-chocolate-mousse: 
Cut the vanilla bean in half and scrape the seeds. Add everything to the milk and heavy cream and let it steep. Beat egg yolks and sugar and make a crème anglaise. Pour the crème over the chopped couverture. Stir well, then let it cool a little while. Fold the whipped cream in and use it immediately to assemble the cake.
Cocoa jelly
Bring water, heavy cream and sugar to a boil.  Add the cocoa and cook for 3 minutes. Add the gelatin and pass it through a sieve into another bowl. Let it cool.

Assemble the cake: Place the shortcrust in a cake ring, then pour some of the mousse on top. Add one layer of the sponge and cover it with mousse. Add the next layer and pour the remaining mousse on top. Smooth the surface and let it rest in the fridge for at least an hour. Remove the cake ring and cover the cake with the cocoa jelly.


Ich mache das Kakaogelee vor der Mousse und lasse es dann draussen stehen zum abkühlen, dann hat es die richtige Konsistenz zum überziehen. Im Kühlschrank wird es zu schnell fest. Wer mag setzt noch Deko obendrauf.

I make the cocoa jelly before making the mousse. And I let it cool on the counter, then it has the right consistency to cover the cake. It gets too firm in the fridge. If you like, you can put some decoration on top of the cake.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen